صادرات به لبنان

سوالات متدوال درباره لبنان

صادرات به لبنان چه مراحل و فرآیندی دارد؟

چه کالاهایی بیشتر برای صادرات به لبنان تجارت می شود؟

آیا صادرات به لبنان امنیت دارد؟

صادرات گاز به لبنان

صادرات سوخت به لبنان

صادرات لبنان به ایران

شرایط صادرات به لبنان

صادرات بنزین به لبنان

صادرات گاز ایران به لبنان

صادرات نفت به لبنان

صادرات خشکبار به لبنان

صادرات پسته به لبنان

صادرات زعفران به لبنان

صادرات مواد غذایی به لبنان

صادرات صنایع پلاستیکی به لبنان

درباره لبنان چه می دانید؟

لُبْنان با نام رسمی جمهوری لبنان (به عربیالجمهورية اللبنانية) کشوری در غرب آسیاست. لبنان در باختر با دریای مدیترانه و در شمال و خاور با سوریه و در جنوب با فلسطین مرز مشترک دارد. موقعیت جغرافیایی لبنان در نقطه طلاقی مدیترانه و خاورمیانه منجر به شکل‌گیری تاریخی غنی و تنوعی دینی، نژادی و فرهنگی شده‌است.

نخستین نشانه‌های تمدن در لبنان مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش است، این کشور خاستگاه فنیقی‌ها (۱۵۵۰–۵۳۹ ق. م) و پادشاهی آن‌هاست. در سال ۶۴ ق. م لبنان زیر سلطه امپراتوری روم قرار گرفت و بعداً به یکی از مراکز عمده مسیحیت تبدیل شد. سنت رهبانی رایج در منطقه جبل لبنان به بنیان‌گذاری کلیسای مارونی انجامید. در دوران اسلامی و پس از فتح این سرزمین به دست اعراب مسلمان، مارونی‌ها دین و هویت فرهنگی خود را حفظ کردند. سپس و با پایه‌گذاری مذهب دروزی این مذهب در سراسر کشور رایج شد ولی در دوران جنگ‌های صلیبی مارونی‌ها در ارتباط با کلیسای کاتولیک و امپراتوری روم هویت خود را بازسازی کردند.

بین سال‌های ۱۵۱۶ تا ۱۹۱۸ این منطقه زیر سلطه امپراتوری عثمانی قرار گرفت. با فروپاشی امپراتوری عثمانی بعد از جنگ جهانی اول، فرانسه این منطقه را به ۵ جزء کوچک‌تر تقسیم کرد که یکی از این اجزا لبنان بود، نظامی که تا سال ۱۹۴۳ و اعلام استقلال لبنان برقرار بود. لبنان هم‌اکنون دارای یک نظام تقسیم قدرت خاص بر اساس جوامع دینی است.

لبنان کشوری در حال توسعه است و در فهرست کشورها بر اساس شاخص توسعه انسانی در رتبهٔ ۹۲م قرار دارد که یکی از بهترین کشورهای جهان عرب خارج از کشورهای ثروتمند و نفت‌خیز شورای همکاری خلیج فارس است و همچنین در فهرست کشورها بر پایه سرانه درآمد ناخالص ملی جزء کشورهای متوسط رو به بالا محسوب می‌شود. بااین‌حال بحران نقدینگی لبنان و دیگر رویدادها فقر، بیکاری، بی‌ثباتی سیاسی، و بی‌ثباتی قیمت ارز در این کشور را گسترش داده‌است. فرهنگ لبنانی، با وجود کوچکی نسبی این کشور، در خاورمیانه و سراسر جهان شناخته‌شده‌است. لبنان از اعضای بنیانگذار سازمان ملل متحد و همچنین عضو اتحادیه کشورهای عرب، جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی، وسازمان بین‌المللی فرانکفونی است.

جغرافیا

لبنان سرزمینی بلند و کوهستانی است که در کرانهٔ شرقی دریای مدیترانه قرار دارد. کرانه‌های لبنان ۲۵۵ کیلومتر درازا دارد. رودخانه‌های مهم لبنان عبارت‌اند از: عاصی و لیطانی در دره سهل‌البقاع، و کلب. رشته‌کوه‌های لبنان عبارت‌اند از: رشته‌کوه‌های لبنان شرقی و رشته‌کوه‌های لبنان غربی که میان این دو رشته کوه، درهٔ سهل‌البقاع قرار گرفته‌است. لبنان از شمال و شرق با سوریه و از جنوب با اسرائیل هم‌مرز است. مرز لبنان با سوریه ۳۷۵ کیلومتر است در حالیکه مرز لبنان با اسرائیل تنها ۷۹ کیلومتر است. قسمتی از مرز جنوبی لبنان که همچنان تحت اشغال اسرائیل است مزارع شبعا نام دارد. لبنان یکی از کوچک‌ترین کشورهای دنیاست که مساحتی حدود ۱۰٬۴۵۲ کیلومتر مربع (۴٬۰۳۵ مایل مربع) دارد و از لحاظ بزرگی، ردهٔ ۱۶۲ را در میان کشورهای جهان داراست. بسیاری از مناطق لبنان کوهستانی است به جز مناطق ساحلی کم عرض و درهٔ بقاع که بخش مهمی از صنعت کشاورزی لبنان در آن متمرکز شده‌است.

اقلیم

سرزمین لبنان آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد. هوای سواحل در زمستان‌ها سرد و بارانی و در تابستان‌ها گرم و شرجی است. در نواحی بلندتر به ویژه کوهستان‌ها، زمستان‌ها با بارش برف همراه است و دمای هوا به زیر صفر می‌رسد. بخش‌های دیگر این کشور، تابستان‌های گرم و خشک دارد.

بیشتر مناطق لبنان سالانه شاهد باران‌های بسیاری است، ولی در مناطق ویژه‌ای در شمال شرق لبنان به علت وجود قله‌های مرتفع کوه‌های غرب که مسیر ابرهای باران‌زای پدید آمده از مدیترانه را سد می‌کنند، باران زیادی نمی‌بارد.

لبنان دارای جنگل‌های وسیع درختان سدر است. سدر به نماد ملی لبنان نیز تبدیل شده‌است.

تقسیمات کشوری لبنان

از آنجا که مردم لبنان در ۶۰ سال گذشته به شهرنشینی روی آورده‌اند، بیشتر جمعیت این کشور در شهرها یه ویژه در پایتخت آن بیروت و اطراف آن سکنی گزیده‌اند. بیش از نیمی از لبنانی‌ها در بیروت زندگی می‌کنند.

لبنان شامل ۶ استان و ۲۵ ناحیه است. نواحی خود به چندین منطقه تقسیم می‌شوند که این نواحی نیز شامل چندین شهر و روستا می‌باشند. استان‌های لبنان شامل استان بیروت (که تنها محدود به شهر بیروت می‌گردد)، استان بقاع (که شامل نواحی هرمل، بعلبک، زهله، بقاع غربی و رایشه می‌گردد)، استان نبطیه (جبل عامل) که شامل نبطیه، حصبیه، مرجعیون و نبت جبیل می‌گردد، استان شمالی (الشمال) شامل ۷ ناحیه عکار، طرابلس، زغرتا، بشری، البترون، الکوره و المینیه دانیه می‌گردد، استان جنوبی (الجنوب) شامل صیدا، صور و جزین و استان جبل لبنان (جبل البنانیه) شامل جمیل، کسروان، المتن، بعبدا، عالیه، و الشموف می‌باشد.

لبنان از شش استان (به عربی: ألمحافظة) تشکیل شده‌است.

  • استان بیروت
  • استان جبل لبنان
  • استان شمالی لبنان
  • استان بقاع
  • استان نبطیه
  • استان جنوبی لبنان

صادرات به لبنان

با توجه به اینکه لبنان یک کشور کاملا مصرف کننده است و عمده نیازهای خود را از طریق واردات کالا از کشورهای همسایه تامین می کند، بازار صادرات به لبنان بسیار پررونق است و رقابت زیادی برای تصاحب سهم بازار در این کشور در جریان است. لبنان بیشترین کالای خود را از کشورهای ترکیه و سوریه تامین می کند و این دو کشور دروازه های اصلی صادرات به لبنان هستند. کشورهای شمال آفریقا نیز برای واردات به این کشور در رده های بعدی قرار می گیرند. عراق و امارات نیز در بین مدعیان صاحب سهم کمتری برای واردات کالا به این کشور داردند.

درباره صادرات به سوریه بیشتر بدانید

صادرات به لبنان از چه روش هایی انجام میشود

برای ارسال کالا از ایران به لبنان نمی توان از طریق زمینی اقدام کرد و عمده کالاها از طریق ترکیه و بندر مرسین و اسکندرون به لبنان صادر می شوند. بیشتر کالاها نیز باید با تغییر اسناد به لبنان صادر شوند تا از طریق ترکیه با مشکل جدی رو به رو نشوند. حمل بار به لبنان از طریق ترکیبی صورت می پذیرد و ابتدا به صورت زمینی از مرز وارد ترکیه و بعد از طریق دریا به لبنان منتقل می شود.

استعلام قیمت حمل بار به لبنان

با توجه به اینکه حمل بار به لبنان تابع شرایط پیچیده و چندگانه ای است، نرخ ثابت و مشخصی برای آن وجود ندارد و باید به صورت روزانه و هفتگی استعلام قیمت از کارشناسان خبره انجام گیرد. شما می توانید از مشاوره های رایگان تیم نرالفرات در زمینه حمل بار به لبنان استفاده کنید و مناسب ترین نرخ حمل با کیفیت مطلوب را دریافت کنید.

شماره تماس: 91691077-021

 

مطالب زیر به مرور تکمیل خواهند شد

صادرات به لبنان چه مراحل و فرآیندی دارد؟

صادرات به لبنان همانند بسیاری از کشورهای دیگر فرآیند مشخصی دارد و مسئله اصلی بر انتخاب مسیر تجارت با لبنان تکیه دارد. شما باید با مشاوره و رایزنی با کارشناسان خبره، بهترین و به صرفه ترین مسیر را انتخاب کنید. فرآیند صادرات چندان تفاوتی ندارد و با استفاده از کارشناسان بومی می توانید چالش های این حوزه را برطرف کنید.

چه کالاهایی بیشتر برای صادرات به لبنان تجارت می شود؟

کالاهای مصرفی و صنایع پایین دست بیشتر مورد توجه بازار است چرا که در حال حاضر قدرت اقتصادی لبنان کاهش پیدا کرده و تامین کالاهای اساسی بیشتر مورد توجه دولت و مردم است.

آیا صادرات به لبنان امنیت دارد؟

لبنان از منظر تجارت بین الملل هنوز به مرحله ناامنی نرسیده است و مسیرهای تجاری فعالی از طریق ترکیه و باب المندب و همچنین مرزهای زمینی در غرب آسیا برای ورود به این بازار وجود دارد.

صادرات گاز به لبنان

صادرات سوخت به لبنان

تامین سوخت در لبنان یکی از مهم ترین دغدغه های دولت و بخش خصوصی است و حضور در این بازار بسیار پرسود است اما مسئله اصلی در رقابت سنگین برای تامین کالاست. قوانین موجود و همچنین چالش های اقتصادی و سیاسی، در بسیاری از موارد خارج از عهده بازیگران کوچک و غیربومی است.

صادرات لبنان به ایران

شرایط صادرات به لبنان

صادرات بنزین به لبنان

با اینکه بازار لبنان به شدت نیازمند سوخت های فسیلی است و ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی جهانی هنوز نتوانسته است بازار خاصی در این زمینه برای خود ایجاد کند و نبود زیرساخت های مشترک برای انجام این فرآیند کاملا مشهود است. بازار سوخت لبنان در دست تامین کنندگان سنتی است و رقابت بسیار سنگین و مافیایی در این زمینه برقرار است.

صادرات گاز ایران به لبنان

صادرات نفت به لبنان

صادرات خشکبار به لبنان

صادرات پسته به لبنان

صادرات زعفران به لبنان

صادرات مواد غذایی به لبنان

صادرات صنایع پلاستیکی به لبنان