سرمایه گذاری در سوریه

سرمایه گذاری در سوریه

سرمایه گذاری در سوریه - فرصت های سرمایه گذاری در سوریه و دمشق

سرمایه گذاری در سوریه – با توجه به آغاز رسمی دوران بازسازی در این کشور، کارشناسان بین المللی انتظار دارند که علاوه بر بازیگران قدرتمند در عرصه سوریه، حتی کشورهای حامی جنگ در سوریه نیز به جمع سرمایه گذاران بازسازی در سوریه خواهند پیوست. این موضوع را می توان از سرمایه گذاری پرسود قطری ها در سوریه و آغاز رایزنی ها برای گشایش کنسولگری امارات متحده در دمشق نیز نتیجه گرفت.

نقش ایران در سرمایه گذاری پرسود در سوریه

در این دوران و با افزایش نقش بازیگران خارجی در سوریه، انتظار می رود که ایران نیز نقش خود را در زمین اقتصادی سوریه بازی کند. بنابراین سوریه تمهیدات ویژه ای برای حضور فعالان اقتصادی ایرانی اندیشیده و موجب شده که روند سرمایه گذاری در سوریه و تجرات برای ایرانیان سرعت بیشتری داشته باشد.

ما در شرکت نورالفرات توانسته ایم طی 3 سال گذشته با استفاده از بدنه بومی کارشناسان در سوریه، اقدامات عملیاتی ویژه ای را در تشکیل حلقه های ارتباطی با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برقرار کنیم و اعلام می کنیم که سرمایه گذاران و تجار ایرانی علاقه مند می توانند با استفاده از ظرفیت ما در تهران و دمشق، فعالیت مطمئن خود را در سوریه آغاز کنند.

سرمایه گذاری در سوریه

سرمایه گذاری در سوریه

سرمایه گذاری در سوریه از روش های زیر امکان پذیر می باشد:

انتقال خطوط تولید:

اگر شما صاحب صنعتی هستید که در حال حاضر با رکود تولیدی رو به رو است و همه یا بخشی از توان تولید خود را  از چرخه خارج کرده اید می توانید با بازار تولید محور صوریه بخشی از توان اقتصادی خود را احیا کنید. سوریه یک کشور تولید محور بوده و تسهیلات ویژه ای برای تولیدکنندگان قائل شده است.

تولیدکنندگان خارجی سهم ویژه ای از این تسهیلات خواهند داشت و ما به شما را برای استفاده از این مسیر یازی خواهیم کرد. همچنین تجاری که توانایی و تجربه موفقی در تولید محصولات در ایران دارند و با ثبات تقاضا مواجه هستند، می توانند این تجربه خود را در قالب سرمایه گذاری تولیدی به این بازار بکر منتقل کنند.

فعالان اقتصادی از طریق احیای خطوط تولید غیرفعال در سوریه نیز می توانند وارد این بازار شوند. بخشی از خطوط تولید سوریه غیرفعال یا نیمه فعال هستند و نیاز بازار به مصرف، باعث شده تا فرصت خوبی برای احیای این صنایع فراهم شود.

انتقال فناوری:

با توجه به بحران پیش آمده، کشور سوریه از فضای تکنولوژی روز فاصله گرفته است که شرکت های ایرانی با رویکرد انتقال دانش می توانند به بازار این کشور راه پیدا کنند. شرکت های دانش بنیان که ظرفیت اشتغالزایی بالا با هزینه کمتر را دارند در اولویت قرار خواهند گرفت.

همچینین پیشنهاداتی که باعث صنعتی سازی زمینه هایی مانند کشاورزی و دامپروری می شوند، می تواند فرصت خوبی برای رایزنی با دولت و بخش خصوصی ایجاد کند.

صادرات:

با توجه به اینکه سوریه قبل از جنگ کشور متوفری بوده و توان تامین نیازهای خود را داشته است در حال حاضر تقاضای زیادی در بازار این کشور وجود دارد و با توجه به تنوع بالای این نیازها، صادرکنندگان ایرانی می توانند بازار محصولات خود را در این کشور توسعه دهند.

کالاهای ایرانی در سوریه تقریبا ناشناخته اند و کیفیت بسیاری از محصولات ایرانی در مقایسه با کشورهای عربی و ترکیه ای، بیشتر است. لذا بررسی این بازار به فعالان اقتصادی کمک می کند تا بازار جدیدی را برای محصولات خود پیدا کنند. ما در شرکت نورالفرات با بررسی میدانی و دقیق بازار سوریه، تحلیل های دقیق و تاثیرگذاری در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

سرمایه گذاری در سوریه

سرمایه گذاری در سوریه

اعطای نمایندگی:

بعد از بحران سوریه و نقش آفرینی فعال ایران در این کشور، دولت سوریه اعلام کرده است که اولویت همکاری بین المللی سوریه با سه کشور چین، روسیه و ایران خواهد بود که در حال حاضر روسیه در قالب بخش دولتی وارد سوریه شده و در پروژه های نفت و پتروشیمی سرمایه گذاری کرده است.

چین هم هنوز پشتیبانی از حضور شرکت هایش را در سوریه اجرایی نکرده است و موضوع تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا را هم باید به آن اضافه کرد. این شرایط باعث شده تا شرکت های ایرانی موقعیت بهتری برای حضور در این بازار داشته باشند.

شرکت هایی که توان تجاری لازم را دارا باشند می توانند نمایندگی خود را در سوریه راه اندازی کنند و یا آن را به طرف سوری واگذار کنند. هر کدام از این دو روش مزایای خاص خود را دارد که تجار می توانند با بررسی شرایط، نسبت به آنها اقدام کنند.

سرمایه گذاری در سوریه

سرمایه گذاری در سوریه

شرکت نورالفرات همچینین فرصت های ویژه ای را برای سرمایه گذاری در اختیار دارد که تجار عزیز می توانند با ارتباط با شرکت ما، اطلاعات آنها را در اختیار بگیرند.

علاقه مندان می توانند بر اساس توانمندی ها و تجربیات، پیشنهادات خود را برای سرمایه گذاری در سوریه به شرکت نورالفرات ارائه کنند و ما با بررسی و ارائه اطلاعات در این زمینه به شما کمک می کنیم تا تصمیمات اثرگذار و صحیحی را اتخاذ کنید.

برای ارسال پیشنهادات می توانید از طریق همین وب سایت یا به صورت مستقیم از طریق دفتر تهران با ما وارد مذاکره شوید.

در رسانه ها در مورد سرمایه گذاری در سوریه نیز میتوانید چنین بخوانید:

جهت سرمایه گذاری در سوریه و جذب سرمایه از دمشق، شرکت نورالفرات آماده ارائه بهترین راهکارها می باشد. ما سرمایه گذاری پرسود و پایداری در سوریه را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

مدیر سازمان سرمایه گذاری در سوریه بیان کرد: مهمترین نکته در ضابطه سرمایه‌گذاری فرنگی مساوات میان سرمایه‌گذار داخلی و فرنگی میباشد و بر این شالوده سرمایه‌گذار فرنگی می تواند صد درصد پروژه را در دست خویش داشته باشد.

به نقل از خبرگزاری ها ، امروز در همایش شناخت با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت با سوریه ، و همچنین اقتصاد سوریه که در نمایشگاه در بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار‌کرد: این همایش در هنگامی برگزار میشود که سرزمین سوریه وضعیت مشقت را پشت‌سر نهاده و تروریست‌ها را از کشورش بیرون کرده و کشور ایران هم موقعیت دشوار اقتصادی را به واسطه تحریم‌ها پشت‌سر می گذارد.

مدیر سازمان سرمایه‌ گذاری در سوریه ادامه داد: علی‌رغم جنگی که در کشور سوریه وجود داشت، البته فرآیند سرمایه‌گذاری در دمشق متوقف نشد و حتی پروژه‌هایی در‌این روزگار به افتتاح رسید.

خبرگذاری در ادامه بابیان اینکه سازمان سرمایه‌ گذاری در سوریه سازمانی دولتی و مربوط به ابتدا‌وزیری این مملکت میباشد، بیان کرد: این سازمان سیاست‌های سرمایه‌ گذاری در سوریه را اجرا مینماید و بر هر پروژه سرمایه‌گذاری چک بی نقص در روند گوناگون داراست.

او اظهار داشت: سازمان سرمایه‌ گذاری خدماتی را ارائه می دهد و امداد مینماید تا در صورتیکه که پروژه‌های سرمایه‌ گذاری با مشکلی عکس العمل نمایند آن ها را موعظه نماید.

مدیر سازمان سرمایه‌ گذاری در سوریه با اشاره به اینکه ما مزایایی را برای سرمایه گذاران ساخت کرده‌ایم، بیان کرد: کارایی کرده‌ایم تا برای حضور سهل و آسان‌تر سرمایه‌ گذاران در تمام بخش‌ های گمرکی، بانکی و اداری در کنار آنها باشیم و پیگیری‌ های لازم را مرحله به مرحله در کنار آنان انجام دهیم.

دیاب اعلام‌کرد: ما آماده‌هستیم تا درخواست‌ های سرمایه‌ گذاران را اخذ کنیم و آن درخواست‌ ها را مورد باز‌بینی قرار دهیم و آنگاه بر طبق نیاز‌هایی که مرز و بوم سوریه دارااست نتیجه ها را اعلام کنیم.

سرمایه گذاری در سوریه

سرمایه گذاری در سوریه

او اظهار داشت: سوریه کشوری ثروتمند و دارنده منابع متعددی میباشد لذا مرزو بوم‌های اکثری تصمیم به سرمایه‌ گذاری در سوریه دارا هستند.

مدیریت سازمان سرمایه‌ گذاری سوریه بابیان اینکه اقتصاد سوریه درآمد‌های متفاوتی در قضیه زراعی و صنعت داراست، اظهار‌کرد: شعار ما این میباشد که با سرمایه‌ گذاری سرزمین را می سازیم و یک سرمایه‌ گذاری غالب، چیره میباشد.

* با یک تماس داده ها لازم در رابطه سرمایه‌ گذاری را اخذ نمائید

دیاب خاطر نشان نمود: سرمایه‌ گذاران در مرزوبوم سوریه می توانند به طور به طور کاملً غیر وابسته حضور داشته باشند و یا این که اینکه برای پروژه خویش با یک سرمایه‌ گذار اهل سوریه مشارکت نمایند.

او اذعان کرد: سازمان سرمایه‌ گذاری در سوریه داده ها لازم را در دست سرمایه‌ گذاران قرار می دهند و با یک تماس با ما می توانند سرمایه‌ گذاران درباره ی دریافت مجوزها، داده ها لازم را اخذ نمایند.

* تخفیف‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری

مدیریت سازمان سرمایه‌ گذاری سوریه بیان داشت: در مرز و بوم سوریه ۲۸ درصد مالیات بر فایده دریافت میشود، ولی ما برای پروژه‌های سرمایه‌ گذاری معافیت‌هایی را در لحاظ داریم که برحسب حالت دریافت این مالیات کاسته می گردد به نحوی که یک سرمایه‌ گذار میتواند در مواقعی تا ۵۰ درصد تخفیف در این مورد داشته باشد.

دیاب اظهار داشت: اما پروژه‌هایی که در بخشها مختص سوریه سرمایه‌ گذاری شوند دارنده معافیت‌های مالیاتی بیشتری می‌باشند.

سرمایه گذاری در سوریه

سرمایه گذاری در سوریه

او اظهار کرد: برخی از این معافیت‌های مالیاتی مرتبط با اشتغال‌زایی میباشد برای مثال سرمایه‌ گذاری که برای ۷۵ کارگر اشتغال ساخت نماید از درصدی از معافیت برخوردار خواهد بود و سرمایه‌ گذار دیگری که برای ۱۵۰ نفر اشتغال ساخت نماید از درصد بالاتری معافیت مالیاتی برخوردار خواهد شد.

* کاسه یک هفته میتوانید جواز سرمایه‌ گذاری را اخذ فرمایید

مدیر سازمان سرمایه‌ گذاری سوریه خاطرنشان کرد: کلاً ما برای سرمایه‌ گذاری در کشورمان بسته‌های تشویقی تدوین کرده‌ایم ضمن اینکه هر سرمایه‌ گذاری قادر است کاسه یک هفته جواز‌های لازم را برای ابتدا یک عمل کسب نماید.

دیاب بیان داشت: مهم ترین نکته در ضابطه سرمایه گذاری فرنگی مساوات در بین سرمایه‌گذار داخلی و فرنگی میباشد و سرمایه‌ گذار فرنگی قادر است صد درصد پروژه خویش را در چنگ داشته باشد.

او خاطر نشان نمود: قانون اساسی کشور سوریه به ضمانت سرمایه‌ گذاری تأکید داراست و سرمایه‌ گذار فرنگی می تواند درآمدهایش را تماما به طور ارزی از میهن سوریه بیرون نماید.

* معرفی قضیه‌های سرمایه‌ گذاری در سوریه

مدیریت سازمان سرمایه‌ گذاری در سوریه اظهار داشت: همینطور یک سرمایه‌گذار فرنگی می تواند برای خویش و خانواده‌اش اقامت دریافت نماید و درصورتی که که پروژه‌اش برنده نباشد پیاله ۶ ماه قادر است سرمایه خویش را از سوریه بیرون نماید.

خبرگذاری بیان کرد: حتی یک سرمایه‌گذار می تواند ۱۰ درصد از نیروی عمل ما یحتاج برای پروژه‌اش را با خودش به مرز و بوم سوریه بیاورد.

او اظهار کرد: سوریه زمان‌های متعددی برای سرمایه‌ گذاری داراست لذا تمامی این‌ها می تواند در راستای توسعه و گسترش اقتصادی سوریه باشد.

مدیر سازمان سرمایه‌ گذاری در سوریه به‌دنبال اذعان کرد: پروژه‌های مختلفی مانند پروژه‌های ایجاد لوله‌های پلاستیک، ساخت قطعات آهنی، پروژه کابل‌های برق فشار ضعیف، پروژه برای ساخت انرژی‌های تجدیدپذیر و همینطور ایجاد دارو از پاراگراف دارو‌های سرطانی در مملکت سوریه موجود هست که سرمایه‌ گذاران می توانند درین راستا مبادرت نمایند.

سرمایه گذاری در سوریه

سرمایه گذاری در سوریه

خبرگذاری : جزئیات طرز سرمایه گذاری در سوریه اعلام شد. نقشه خط مش سرمایه ‌گذاری فرنگی نشان‌دهنده آن میباشد که با ورود سوریه به مرحله تجدید بنا این مرز و بوم تسهیل در فرایند جذب سرمایه گذاری را در فرمان فعالیت خویش قرار داده تا به‌این شیوه بتواند فرایند مرمت را سرعت بخشد.

این مبادرت در حالی انجام یافته که اردیبهشت ماه‌ماه سال جاری در هم‌اندیشی فعالان بخش ‌سری اهل سوریه و اهل ایران، فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند در ۱۳ حوزه اقتصادی میتوانند عمل‌‌های مشترک با طرف سوریه‌‌ای داشته باشند؛ البته درین در بین فعالان اقتصادی از موانعی صحبت گفتند که در تجارت با سوریه موجود هست.

به گفته آنان، موانعی مانند نبود ضمانت‌‌طومار‌های بیمه‌‌ای، نبود ارتباط ها بانکی و اشتباهات مو جود در مسیر حمل‌ و نقل به سوریه و ترانزیت اذن نمی‌‌دهد که بخش‌های سری دو مرزوبوم همیاری‌های خویش را بیش تر از این ارتقا دهند. همینطور بالا بودن تعرفه‌ها برای بعضی اقلام صادراتی کشور ایران به سوریه نیز مسئله دیگری میباشد که در حضور نمایندگان بخش سری سوریه از سوی تاجران اهل ایران مطرح شد.

اکنون جزئیات اعلام گردیده در زمینه ی روش سرمایه ‌گذاری در سوریه نشان‌دهنده آن میباشد که‌این سرزمین کارایی دارااست تا با حذف یا این که کمرنگ کردن مانع ها، مراحل ورود سرمایه به سوریه را تسهیل نماید. در همایش قبل اقتصادی تجاری کشور ایران و سوریه، طرف اهل ایران اعلام کرده بود که می تواند در بخش‌هایی مانند «سرویس ها فنی و مهندسی، جاده‌سازی، پل‌‌سازی، ساختمان‌‌سازی، سیستم‌های آب‌رسانی، دارو و امکانات طبی، صنعت های غذایی، کشاورزی، معدن، اسباب و اثاث‌خانگی، مصالح ساختمانی، حمل‌ونقل و توریسم» با طرف سوریه‌‌ای عمل مشترک انجام دهد. هم اکنون در دومی همایش بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه که‌این توشه به‌مراد شناخت با «مجال‌های سرمایه ‌گذاری و تجارت در سوریه» در تهران برگزار شد، سوریه اعلام کرده که عملکرد کرده‌ایم که به‌خواسته حضور راحت‌خیس سرمایه‌گذاران در تمام بخش‌های گمرکی، بانکی و اداری در کنار سرمایه‌گذاران باشیم و پیگیری‌های لازم را قدم به قدم در کنار آن‌ها انجام دهیم.

«سرعت‌دهی در صادر شدن مجوز برای سرمایه ‌گذاری»، «تخفیف‌های مالیاتی برای سرمایه ‌گذاری»، «معرفی موضوع‌های سرمایه ‌گذاری در سوریه »، «مساوات فی مابین سرمایه‌گذار داخلی و فرنگی»، «واگذاری صددرصد پروژه به سرمایه‌گذار» و… از پاراگراف تسهیلاتی میباشد که مقامات سوریه برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند تا بدین طرز حالت برای ورود سرمایه‌گذاران فرنگی تسهیل شود.

نحوه‌ های سرمایه ‌گذاری

راجع به شروط پیش‌بینی گردیده برای سرمایه ‌گذاری در سوریه مدیریت سازمان سرمایه ‌گذاری این مرزوبوم مهمترین نکته در ضابطه سرمایه ‌گذاری فرنگی را مساوات فی مابین سرمایه‌گذار داخلی و فرنگی می داند و در‌این خصوص میگوید: سرمایه‌گذار فرنگی می تواند صددرصد پروژه را در مشت خویش داشته باشد.

مدین دیاب در امر بقیه امتیازاتی که برای سرمایه‌گذاران در لحاظ گرفته گردیده با اشاره به اینکه این سازمان دولتی و مربوط به ابتدا‌وزیری این سرزمین میباشد و سیاست‌‌های سرمایه ‌گذاری در سوریه را اجرا میکند و بر هر پروژه سرمایه ‌گذاری محاسبه بدون نقص دارااست.

تیتر کرد: این سازمان سرمایه ‌گذاری خدماتی را ارائه میدهد و یاری می کند تا چنانچه که پروژه‌های سرمایه ‌گذاری با مشکلی واکنش نمایند آن‌ها‌را ارشادوراهنمایی نماید. به گفته دیاب، سوریه فراهم ‌میباشد تا درخواست‌های سرمایه‌گذاران را اخذ کرده و بعداز بازبینی درخواست‌ها براساس نیازهایی که سوریه داراست، نتیجه ها را اعلام نماید.

براساس یک کدام از دیگر از امتیازاتی که مدیریت سازمان سرمایه ‌گذاری سوریه به آن اشاره نمود، سرمایه‌گذاران در سوریه میتوانند به‌چهره تماما غیروابسته حضور داشته باشند یا این که اینکه برای پروژه خویش با یک سرمایه‌گذار اهل سوریه شرکت کردن نمایند. از سوی دیگر، براساس امتیازات پیش‌بینی گردیده، سازمان سرمایه ‌گذاری سوریه داده ها لازم را در دست سرمایه‌گذاران قرار میدهد.

بر این شالوده، با یک تماس با سازمان سرمایه ‌گذاری سوریه، سرمایه‌گذاران می توانند در باب دریافت مجوزها، داده ها لازم را اخذ نمایند. البته تخفیف‌های مالیاتی برای سرمایه ‌گذاری یک کدام از دیگر از امتیازاتی میباشد که‌این مملکت برای سرمایه‌گذاران در حیث گرفته میباشد.

به گفته مدیریت سازمان سرمایه ‌گذاری سوریه، درین مرز و بوم ۲۸ درصد مالیات بر فایده دریافت می‌گردد، ولی ما برای پروژه‌های سرمایه ‌گذاری معافیت‌هایی را در لحاظ داریم که برحسب وضعیت دریافت این مالیات کاسته می شود؛ به‌طوری‌که یک سرمایه‌گذار میتواند در مواقعی تا ۵۰ درصد تخفیف در این باره داشته باشد. از سوی دیگر، درصورتی که که پروژه‌ها در بخشها یگانه سوریه سرمایه ‌گذاری شوند، از معافیت‌های مالیاتی بیشتری برخوردار خواهند شد.

به گفته مدین دیاب، بعضی از این معافیت‌های مالیاتی مرتبط با اشتغال‌زایی میباشد. به‌تیتر نمونه، سرمایه ‌گذاری که برای ۷۵ کارگر اشتغال ساخت نماید، از درصدی از معافیت برخوردار خواهد بود و سرمایه‌گذار دیگری که برای ۱۵۰ نفر اشتغال تولید نماید از درصد بالاتری معافیت مالیاتی برخوردار خواهد شد.

سرمایه گذاری در سوریه

سرمایه گذاری در سوریه

تسهیل در صادر شدن جواز سرمایه ‌گذاری یکی‌از دیگر از امتیازاتی میباشد که سوریه برای سرمایه‌گذاران در حیث گرفته تا براساس آن قابلیت و امکان گرفتن مجوز سرمایه ‌گذاری پیاله زمان یک هفته آماده شود.

از سوی دیگر، قانون اساسی ایران سوریه به ضمانت سرمایه ‌گذاری تاکید دارااست و سرمایه‌گذار فرنگی میتواند درآمدهایش را به‌طور بدون نقص به‌رخ ارزی از سوریه بیرون نماید.

به گفته مدیر سازمان سرمایه ‌گذاری سوریه، همینطور یک سرمایه‌گذار فرنگی می تواند برای خویش و خانواده‌اش اقامت دریافت نماید و در صورتیکه که پروژه‌اش پیروز نباشد پیاله ۶ ماه میتواند سرمایه خویش را از سوریه بیرون نماید. در عین درحال حاضر، این قابلیت و امکان نیز برای سرمایه‌گذار آماده گردیده تا بتواند ۱۰ درصد از نیروی فعالیت مایحتاج برای پروژه‌اش را با خودش به سوریه بیاورد.

مدیریت سازمان سرمایه ‌گذاری سوریه درپی بیان کرد: پروژه‌های مختلفی مانند ساخت لوله‌های پلاستیک، ساخت قطعات آهنی، ساخت کابل‌های برق فشار ضعیف، ساخت انرژی‌های تجدیدپذیر، همینطور ساخت دارو از پاراگراف داروهای سرطانی در سوریه موجود است که سرمایه‌گذاران میتوانند در‌این راستا مبادرت نمایند.

به گفته مدین دیاب، این همایش در هنگامی برگزار می شود که مرزو بوم سوریه وضعیت مشقت را پشت‌رمز گذارده و تروریست‌ها را از کشورش بیرون نموده است؛ ولی به‌رغم جنگی که در سوریه وجود داشت، البته فرآیند سرمایه ‌گذاری درین مرزوبوم متوقف نشد و حتی پروژه‌هایی در‌این زمانه به بهره برداری رسید.

مجال‌ها را معرفی میکنیم
قیم سازمان توسعه و گسترش تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز در‌این همایش ابراز امیدواری کرد که با اعتنا به برقراری ثبات سیاسی در سوریه، جمهوری اسلامی ایران به‌تیتر اصلی‌ترین هنرپیشه تجدید بنا سوریه نقش خویش را به نیکی ایفا نماید.

به گفته محمدرضا مودودی، سازمان گسترش تجارت به امداد مقامات مسوول، در مرمت سوریه همت می‌نماید تا شایسته ترین زمان‌های سرمایه ‌گذاری و تجارت را در چنگ سرمایه‌گذاران قرار دهد. او ادامه داد: در حوزه تجارت فرنگی با سرازیر کردن تجارت و حتی امضای تجارت آزاد مبنایی مهیا می کنیم تا با کمترین استهلاک این تجارت توسعه و گسترش یابد.

همینطور بایستی از سوریه به‌تیتر فرصتی برای تامین نیازهای داخلی میهن حداکثر به کار گیری را ببریم تا این بازار به‌تیتر بازار تجارت دائمی کشور‌ایران باشد.

او بابیان اینکه یک عصر سوریه در حدود ۳۰ میلیارد دلار از عالم واردات داشت، خاطر نشان نمود: واردات این سرزمین بر اثر پیکار‌‌های فیس‌داده نسبتاً به مرز ۸ میلیارد دلار رسید. اما آن دوره ما سهم بالایی از تامین این واردات نداشتیم و در برهه‌‌ای از دوره تا مرز نیم میلیارد دلار صادرات به سوریه داشتیم؛ البته این رقم سال پیشین به حدود ۱۶۸ میلیون دلار کاهش یافت.

او افزود: تمامی چیز به توافقات تجاری در میان کشور ایران و سوریه بازمی‌‌گردد که در حال حاضر در سطح تجارت آزاد آن را دنبال می‌‌کنیم. به عنوان مثال با اعتنا به ممنوعیت واردات برخی اقلام به کشور‌ایران، سوریه منظور که‌این مرزوبوم را از این ضابطه مستثنی کنیم.

با دقت به اهمیتی که سوریه برای جمهوری اسلامی ایران دارااست، میتوانیم از این مرزوبوم به‌تیتر مقر خوب تجاری و سرمایه‌‌گذاری استعمال کنیم. مودودی مطرح کرد: سوریه فعلا جزو ۲۰ مرزوبوم نخستین شرکای تجاری جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد؛ ولی به جهت پتانسیل در تجدید بنا، می تواند تخت‌گاز به فهرست ۱۰ سهیم نخستین تجاری کشور ایران تبدیل شود.

او در رابطه شرایط امنیت در سوریه اعلام کرد: سازمان توسعه و گسترش تجارت برنامه‌هایی از گزاره اعزام هیات‌های تجاری به سوریه داراست تا تاجران خودشان از نزدیک فضای قاضی بر سوریه را ببینند و از امنیت آن مطمئن شوند. کلاً پذیرش دارم هنوز سوریه تا امنیت بدون نقص مسافت داراست؛ ولی بخش عمده‌ای از فضای سوریه برای سرمایه ‌گذاری و جلب شرکت کردن بخش سری جمهوری اسلامی ایران امن میباشد.

حق تقدم سوریه برای مرمت
نائب رئیس وزیر اقتصاد و تجارت فرنگی سوریه نیز در‌این همایش با اشاره به اینکه حق تقدم سوریه برای مرمت مرز و بوم سرمایه‌های اهل ایران و واردات از جمهوری اسلامی ایران میباشد.

تیتر کرد: این مساله برای ما یک شعار وجود ندارد. او بیان کرد: به این ترتیب در همین جا از شما می خواهم تا به‌تیتر بازرگانان اهل ایران برای حضور و سرمایه ‌گذاری در سوریه شرکت کردن داشته باشیم؛ چون حق تقدم ما برای جذب سرمایه‌گذار از میان کشورهای دوست و در رأس آن‌ها کشور‌ایران میباشد و این برای ما شعار وجود ندارد بلکه حق تقدم میباشد. به گفته نائب رئیس وزیر اقتصاد و تجارت فرنگی سوریه، ما به دنبال سرمایه‌های سرمایه‌گذاران اهل ایران برای تجدید بنا در سوریه هستیم. بدین ترتیب حالت را مهیا خوا هیم کرد.

سفیر جمهوری عربی سوریه در کشور‌ایران نیز با اشاره به اینکه دولت سوریه در رأس برنامه‌های خویش کمپانی‌های دولتی و محرمانه کشور‌ایران را برای سرمایه ‌گذاری در پروژه‌های این سرزمین آیتم اعتنا قرار داده میباشد، ذکر کرد: دولت سوریه در رأس برنامه‌های خویش اعتنا به کمپانی‌های دولتی کشور ایران داراست و تاکید به ارائه وام ها به کمپانی‌های دولتی و محرمانه کشور‌ایران می‌نماید تا این مجموعه‌ها موقعیت مساعدی برای سرمایه ‌گذاری و شرکت کردن در پروژه‌های سرمایه ‌گذاری در سوریه داشته باشند.

عدنان محمود با تاکید بر اینکه حضور در چنین نمایشگاه‌هایی موجب مستحکم‌خیس شدن رابطه ها و مناسبات اقتصادی میان دو میهن می‌گردد، ذکر کرد: در چهاردهمین اجلاس کمیسیون عالی دو میهن که به سر کردگی نائب رئیس اولیه مدیریت جمهور جمهوری اسلامی ایران و در آغاز‌وزیر سوریه برگزار شد، شاهد برداشتن قدم‌های برد‌آمیزی در گسترش رابطه ها تجاری دو میهن بودیم و موافقت‌طومار استراتژی مشترک در میان دو مملکت به امضا رسید.

سفیر جمهوری عربی سوریه در کشور ایران ذکر کرد: براساس این توافق‌طومار بخش سری دو جمهوری اسلامی ایران و سوریه به‌تیتر سهم دار اساسی در پروژه‌های سرمایه ‌گذاری سوریه شناخته میگردند. او خاطر نشان نمود: نسبت به حضور کمپانی‌های اهل ایران در کلیه بخش‌های سرمایه ‌گذاری در سوریه تاکید داریم و خواستار حضور کمپانی‌های اهل ایران در شصت و یکمین فستیوال فی مابین‌المللی دمشق که تا سه هفته آینده در سوریه برگزار میشود، هستیم.