تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه - فعالیت های تجاری شرکت ها بین سوریه و ایران

درباره تجارت با سوریه بخوانید: پس از اتمام جنگ در دمشق و نیازمندی این کشور به تجارت و ایجاد روابط تجاری با سوریه و فراهم شدن فضای تجاری و بازرگانی و کسب و کار، صاحبان سرمایه و تجار و بازرگانان میتوانند در این کشور سرمایه گذاری کنند و به تجارت با سوریه بپردازند.

در ایران و سایر کشورهای جهان سرمایه گذاران و تجار به فکر تجارت با سوریه افتاده اند و این یک فرصت مناسب برای افزایش سرمایه و گسترش تجارت و کسب و کار است. نورالفرات نیز در اینجا بطور کامل خدمات تجاری را به شما ارائه می دهد.

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه در چند سال اخیر:

کشور سوریه در چندین سال اخیر سرگرم پیکار با تروریسم بود که با یاری های کشور‌ایران و عملکرد مردم سوریه به‌این مبارزه ها خاتمه اعطا کرد. مردم سوریه که یاری های کشور‌ایران را در حین نزاع دیدند پس از آخر مبارزه هم رابط خویش را با اهل ایران ها مراقبت کردند.

همین قضیه پای تاجران و کالاهای اهل ایران را به بازار این سرزمین و تجارت با سوریه گشوده کرد. مردم سوریه در حین پیکار خسارتی متعددی دیدند و شرایط کنونی در هم اکنون مرمت مکان های ضرر چشم می باشند، این زمینه سوریه را به یک مصرف کننده مواد غذایی و صنعتی با گنجایش بالا تبدیل نموده است.

ترکیه، عراق، امارت و مصر مملکت هایی می باشند که تولید ها خویش را به سوریه صادر می نمایند البته نمی توانند جای کشور ایران را درین بازار لبریز نمایند.

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه و مراودات تجاری با این کشور

صادرات به سوریه به 500 میلیون تومان سرمایه گذاری اول نیاز میباشد. کشور‌ایران به جهت حالت جغرافیایی قادر است از روش دریا، هوا و زمین صادرات به‌این مملکت را انجام دهد و زیرا برای صادرات به واسطه نیاز ندارند همین مسئله کناره امنیتی برای تاجران اهل ایران آماده نموده است زیرا برای تجارت با سوریه به واسطه نیاز ندارند.

رجوع سرمایه نسبت به جور و حجم متاع متغیر میباشد که عصر رجوع سرمایه 6ماه تا یکسال برآرود شده‌است. تمام معاملات دربین تاجران و خریدار از روش بنگاه های اقتصادی و صرافی ها با کارمزد 1 تا 2 درصد انجام می گردد.

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

رقیب ایران و تجار ایرانی در تجارت با سوریه

وسیع ترین حریف کشور‌ایران در تجارت با کشور سوریه ، ترکیه میباشد. قربت مرز های ترکیه به سوریه سبب آن گردیده که ترازو صادرات ترکیه به‌این کشورحدودا هشت برابر کشور‌ایران شود. در سال 2017 ترکیه با 3میلیارد دلار، در سکو اولیه صادرات به سوریه قرار گرفت. کشور‌ایران هر ساله صادرات غبر نفتی بالایی دارااست که 516 میلیون دلار آن سهم سوریه میباشد.

مقدار صادرات جمهوری اسلامی ایران به سوریه در چندسال اخیر با ارتباط ها از صمیم قلب سیاسی و اقتصادی تجار درحال ارتقا میباشد. که به رونق ساخت کشور‌ایران و تجار و اقتصاد سوریه یاری بسزایی می نماید.

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

چگونه تجارت با سوریه را انجام میدهیم؟

تجارت با سوریه مانند همگی قسمت های ساخت محصول مراتب رسمی مرتبط با خویش را داراست. اخذ کارت بازرگانی یکی این جواز هاست. سایر جواز های لازم برای صادرات و تجارت منحصربه‌فرد به متاع صادراتی میباشد.

مثلا صاردات و تجارت محصول ها غذایی به جواز سازمان بهداشت جمهوری اسلامی ایران و سرزمین صاحب خانه نیاز دارااست. در صورتی‌که محصولی که شما قصد صادرات آن را دارید در لیست اقلام ممنوعه قرار نداشته باشد یا این که از طرف مرز و بوم صاحبخانه ممنوع نشده باشد، برای اخذ جواز های لازم به نقص‌ خاصی واکنش نمیکنید.

محصولاتی مثل لبنیات، شیرینی و شکلات از طرف دولت سوریه برای یاری به ارتقاء ایجاد، وارداتشان ممنوع شده‌است. همچنین میتوان با اعطای نمایندگی در سوریه همه این موارد را سهل نمود.

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

بازسازی سوریه و تاثیر آن بر تجارت با سوریه

مرز و بوم سوریه سالهای متمادی میباشد که در درحال مرمت بعداز نبرد است. این زمینه سبب ساز گردیده که نیاز این مرزوبوم به مصالح ساختمانی و ماشین الات ساختمانی ارتقاء دهد. این مورد تجارت ایران با سوریه را ارتقا می دهد.

بیشترین کالاهای اهل ایران که به سوریه صادر می شوند عبارتند از: مصالح ساختمانی، مصنوعات پلیمری، فولاد، محصول ها پتروشیمی، شیلات، مواد غذایی و دارو. این تولیدها اهل ایران بالا ترین تقاضا را بین فرآورده های صادراتی به سوریه را دارا هستند.

ارتباط سیاسی با سوریه و تاثیر آن بر تجارت با این کشور

سوریه و کشور‌ایران ارتباط ی سیاسی و اقتصادی بسیار از صمیم قلب ای دارا‌هستند که همین فرمان، عمل تجارت با سوریه تولیدها اهل ایران را شل خیس می کند. صادرات به سوریه 500 میلیون تومان سرمایه نخستین نیاز دارااست که نسبت به متاع صادراتی طی 6 ماه تا 1سال بازگردانی می گردد.تولیدات اهل ایران مثل مصالح ساختمانی و ماشین آلات ساختمانی درین میهن بازار پرتقاضایی دارا‌هستند.

برای پیروزی در کسب وکار صادرات تولیدها اهل ایران بایستی داده ها کافی از طریق تجارت محصول ها اهل ایران ، محصول ها ممنوعه صادرات ،آشنایی بازار مصرفی و به چنگ آوردن مجوزهای لازم و کارت بازرگانی …داشته باشید. برای سرمایه گذاری در سوریه پیش قدم شوید.

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

روابط دوستانه و افزایش تجارت با سوریه

سوریه یکی‌از 40 کشوری میباشد که بر طبق مقام‌بندی سازمان گسترش تجارت، در «حق تقدم اولیه در بازار انگیزه» تجارت کشور ایران قرار گرفته میباشد. نورالفرات همواره آماده ارائه خدمات در این حوزه می باشد.

به نقل از کشور ایران، ارتباط ها جمهوری اسلامی ایران و سوریه را می‌اقتدار دیرین‌ترین ارتباط ها سیاسی، اقتصادی و نظامی فی مابین کشور ایران و یکی‌از کشورهای عربی ناحیه خاورمیانه دانست و برهمین اصل سوریه از کشورهای حق تقدم دار بازار انگیزه جمهوری اسلامی ایران در تجارت با سوریه میباشد.

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

تلاش برای عدم تجارت ایران با سوریه

کشورهای غربی و عربی از ده سال ۸۰ میلادی آغاز به تعدادی اقدامت جهت بدور کردن سوریه از کشور ایران می‌نمودند که هیچگاه برنده نشدند این ارتباط را انقطاع کنند و رهبران سوریه همواره در مقابل خواست این کشورها موافقت نموده‌اند. یکی مهم‌ترین عوارض مراقبت این ارتباط ها وجود مخاطرات ناحیه‌ای مشترکی همچون اسرائیل بوده میباشد.

در سال 1389 (گذشته از ابتدا نزاع داخلی درین مرزوبوم) ترازو صادرات جمهوری اسلامی ایران و سوریه به رکورد 515 هزار دلار رسید و تجارت با سوریه گسترش یافت که با ابتدا مبارزه داخلی در سوریه و گسترده شدن آن به بخش عمده‌ای از بخشها سرزمینی این مرزو بوم سبب شد صادرات جمهوری اسلامی ایران به سوریه در سال 1393 تا حوالی 100 هزار دلار نیز کاهش یابد. برای ثبت شرکت در سوریه با نورالفرات تماس بگیرید.

هرچند در سال قبلی،صادرات جمهوری اسلامی ایران و سوریه اندکی بهبود را به تثبیت رساند و تا 145هزار دلار رسید، ولی هنوز تا دستیابی به رکورد سال 1389 مسافت متعددی مانده میباشد.

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

سهم ایران از تجارت با سوریه چقدر است

هرچند سهم سوریه از تجارت کشور‌ایران رقم کوچکی میباشد، کشور ایران همواره جزو شرکای اصلی تجاری سوریه بوده میباشد. مبنی بر پایانی داده ها سازمان توسعه و گسترش تجارت (به‌روز گردیده در آبان 1395)، کشور ایران بعد از ایالات متحده عربی سعودی (با سهم 8 /22‌درصدی) و امارات (با سهم 2 /11درصدی) سو‌مین صادرکننده عمده مال به سوریه میباشد و 3 /8 درصد از بازار واردات این مرزو بوم را در مشت داراست. ایران همواره در بحث حمل و نقل به سوریه نیز فعال بوده است.

اقلام عمده صادراتی کشور‌ایران به سوریه مشتمل بر جنس هاي کاتالیتیک، دستگاههاي رادار، شیر کم آب، هادي هاي برق، اوره، دوربین دوچشمی، کامل کننده هاي دارویی، مخمرهاي زنده، پره هاي توربین گازي، ترانسفورماتورهاي دي الکتریک، کابلهاي الیاف اپتیکی، آرد گندم، کامل کننده‌های دارویی، بقیه هادی‌های برقی، شیر کم آب صنعتی به صورت پودر، مخمرهای فعال، اوره، بوتان، پروپان، شیرآلات بهداشتی و آنتی‌سرم‌ها می گردد.

اقلام عمده وارد شده کشور ایران از سوریه نیز مشتمل بر روغن زیتون، فسفات، زیتون، نخ، قراضه و ضایعات باتری، اسیدهای چرب، پلی اور‌تان‌ها، پارچه، مصنوعات پلاستیکی و برگه‌های داغ‌زنی میباشد.

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

عمده ترین کالاهای صادراتی برای تجارت با سوریه

کلاً، عمده‌ترین تولیدات صادراتی برای تجارت با سوریه (به بقیه کشورهای عالم) مشتمل بر نفت و کالا‌های نفتی، مواد معدنی، تولیدات پتروشیمی، میوه و صیفیجات، فیبرهای کتان، منسوجات، خرقه، گوشت و حیوان ها زنده و گندم میباشد که بخش مهمی از آن به جهت مشابهت با تولیدات تولیدی جمهوری اسلامی ایران، سهمی از تجارت با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

عمده ترین کالاهای وارداتی برای تجارت با سوریه

عمده‌ترین تولید ها وارد شده سوریه از سایر کشورهای عالم که میتوان در تجارت با سوریه از آن استفاده کرد ماشین‌آلات، امکانات حمل‌ونقل، تولیدات فلزی، مواد شیمیایی و محصول ها آن، پلاستیک و برگه، دانه آفتابگردان و روغن آن، گندم، اتومبیل سواري، چغندرقند، نیشکر، سیگار، ماته، وسایل نقلیه حمل فرآورده، برنج نصفه یا این که تمام آسیاب گردیده، حوله بهداشتی و دستمال کاغذي می باشند.

چگونه با بازاریابی میتوان با سوریه تجارت کرد؟

تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با ارتقاء کیفیت محصول ها خویش و حضور در نمایشگاهها به ویژه جمهوری اسلامی ایران و رابطه بدون واسطه با تاجران اهل سوریه بازار این مملکت را در مشت بگیرند زیراکه اکنون ارتباط میهن ایالات متحده عربی با سوریه مبتلا نقص‌ شده‌است و شایسته ترین مجال برای جمهوری اسلامی ایران میباشد تا بتواند جایگزین این مرز و بوم در صادرات به سوریه شود.

به گفته اسحاق جهانگیری تاجران و صادرکنندگان اهل ایران می توانند از خط اعتباری جدیدی که برای صادرات و بازاریابی در سوریه مصوب استعمال نمایند و لازم میباشد سازمان برنامه و میزان دارایی مرزو بوم و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اجرای این مصوبه را با جدیت دنبال نمایند.

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

سوابق تجارت ایران با سوریه و روابط تجاری با سوریه

سوابق قانونی همیاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه کشور ایران و سوریه به اردیبهشت ماه‌ماه 1375 برمی‌گردد که اول اجلاس کمیسیون مشترک دو مرزو بوم در دمشق برگزار شد. طی 14 سال بعداز آن نیز کلاً 13 اجلاس کمیسیون مشترک فی مابین جمهوری اسلامی ایران و سوریه برگزار شد، البته از اسفند 1389 به بعد از آن، هم‌زمان با ابتدا پیکار داخلی در سوریه، برگزاری گردهمایی‌های کمیسیون مشترک نیز توقیف شد.

بر طبق برنامه تجاری کشور‌ایران و روابط تجاری با سوریه بخش عمده‌ای از برنامه‌های همیاری مشترک دو سرزمین به بهبود وضع و اوضاع امنیتی در سوریه مشروط شده‌است. سازمان توسعه و گسترش تجارت مهمترین برنامه‌های آتی خویش برای همیاری دوجانبه با سوریه را این‌سیرتکامل معرفی نموده است:

مهمترین اقدامات برای افزایش سیر روابط تجاری با سوریه:

  1. ساخت مقر‌های اطلاع‌رسانی برای ارائه سرویس ها صادرات
  2. برگزاری همایش مجال‌های سرمایه‌گذاری تجاری (در رخ بهبود وضع سیاسی‌-‌ امنیتی آن مملکت)
  3. بسط صادرات سرویس ها فنی و مهندسی (در چهره بهبود حال و روز سیاسی‌-‌امنیتی آن مرز و بوم)
  4. اعزام هیات‌های تجاری (در فیس بهبود اوضاع و احوال سیاسی‌-‌امنیتی آن مرزوبوم)

مهم‌ترین اقدامات بعمل آمده در چارچوب ارتباط های دو جانبه میان ایران و سوریه:

  1. صورت گیري همکاري گسترده در بخش صادر شدن سرویس ها فنی و مهندسی (حدود 2/2 میلیارد دلار)
  2. گسترش همکاري در بخش کارها نمایشگاهی و عملکرد جهت کسب و تمدید مجوزهاي رسمی اعطاي تخفیفهاي نمایشگاهی
  3. تشکیل شوراي مشترك بازرگانان
  4. امضاي موافقتنامه تجارت آزاد
  5. امضاي یادداشت تفاهم همکاریهاي صنعتی
تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

برنامه های آینده برای امر تجارت با سوریه

  1. تنظیم و تدوین طرح صادرات یک میلیارد دلاري به سوریه
  2. اجرایی نمودن یادداشت تفاهم همکاریهاي صنعتی
  3. توسعه و گسترش صادرات سرویس ها فنی و مهندسی
  4. اعزام هیات هاي تجاري فروشگاههاي زنجیره اي
  5. تنظیم و تدوین طرح بازسازي صنعت های سوریه
  6. تامین کالاهاي مایحتاج سوریه
  7. تجارت آزاد دربین جمهوری اسلامی ایران وسوریه

توافق نامه های تجاری بین ایران و سوریه

مبنی بر توافق طومار تجارت آزاد ميان ايران و سوريه، تبادل كالا ميان دو كشور سوای اعمال تعرفه‌هاي بازرگاني و تنها با تعرفه چهار درصد خواهد بود. اين نخستين كشوري میباشد كه با ايران توافق طومار تجارت آزاد امضا كرده میباشد. تجارت آزاد هم اكنون در بسياري از كشورهاي دنيا اشاعه داراست و بازار كشورها را رقابتي میكند.

سازه به گفته مسوولان اين امكان موجود است كه كشورهاي اسلامي تجارت آزاد با يكديگر را كليد بزنند و از اين طريق رابطه ها اقتصادي را توسعه دهند. در این میان تجارت با سوریه سهل می گردد.

تجارت با سوریه

تجارت با سوریه

آینده همکاری دو کشور برای ارتقا تجارت با سوریه

وزير اقتصاد و تجارت خارجي سوريه این نظر را دارد: ما به عمر، وزن و نقش ايران در پيشبرد اقتصاد ايران واقف هستيم؛ اميدواريم به كمك بخش خصوصي و حمايت از بسط تعاملات دو كشور بتوانيم مراودات و همكاریهاي اقتصادي را هم به تناسب رابطه ها نزديك و برادرانه سياسي افزایش دهيم.

هم اكنون شرايط تجارت ميان ايران و سوريه بسيار آسان گردیده و در اين ميان عراق نيز با قرار به چنگ آوردن ميان دو كشور از اين پروسه فایده میبرد. و سرمایه گذاری در سوریه میتواند راهکار خوبی برای افزایش سرمایه باشد.

ايران و سوريه تا كنون قراردادهاي همكاري اقتصادي متعددي امضا كرده‌اند كه از گزاره آنان میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. توافق بلند بازه زمانی اقتصادي و همكاریهاي تجارت در سال 1999
  2. توافق طومار بلند برهه زمانی تجاري جايگزين
  3. موافقت طومار تجارت ترجيحي بين دو كشور در سال 2006
  4. موافقت طومار تشويق و حمايت متقابل از سرمايه‌گذاري بين دو كشور امضا گردیده در 1998
  5. توافق طومار تجارت آزاد حوزه‌ سوريه ايران در سال2012
  6. موافقتنامه حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری
  7. موافقتنامه اجتناب از دریافت مالیات مضاعف
  8. موافقتنامه همیاری های نمایشگاهی
  9. موافقتنامه تجاری
  10. موافقتنامه گمرکی
  11. موافقتنامه بازرگانی
  12. موافقتنامه حمل‌ونقل (جاده‌ای، هوایی، ریلی، دریایی)
  13. یادداشت تفاهم در موضوع استاندارد و محافظت کیفیت
  14. موافقتنامه تاسیس شورای مشترک بازرگانی کشور‌ایران و سوریه